Photo by Jenny

Alla inlägg under februari 2010

Av Jenny Jonsson - 28 februari 2010 19:49

Hemma från en helt underbar helg i Hemavan med några toppen människor!  Vädret har varit med oss hela tiden måste jag ändå säga. Solsken under vägen upp tills vi kom fram till Hemavan då det blev lite mulet och under fredagen var det dock blåsigt och mulet, detta var lite tråkigt, men trots blåst och snöfall samt att Kungsliften fick stänga gick det ändå bra att åka. Lördagen bjöd på strålande sol och värme. Backarna har varit bra trots det skiftande vädret och det har varit kanon före. Under både fredagen och lördagen åkte vi slalom och totalt blir det upp mot 7+6 h ca som vi har tillbringat på skidor mer eller mindre, bra kämpat alla! Är imponerad av att alla kämpade så hårt och att alla var riktigt duktiga  Bussresan upp gick bara bra och tiden flög fram, likaså på hemresan. Stugan som vi hyrde var riktigt mysig och hade dessutom bastu, så det har blivit bastu bad varje kväll och gårdagens bastu bad bjöd även på snöbad, riktigt härligt och roligt att se allas reaktioner när man kastar sig i den iskalla snön   Helgen har även bjudit på många snygga fall i backen, härliga skratt, sena middagar, allmän  förvirring och glömska, kortspel i stor skala, OS, Melodifestival, prat från en sak till en annan, sockerchockermm men inte minst en underbar gemenskap med er!

 

Vem gör en snöängel liggandes på mage i bara badbyxor, eller vem faller i hop med skidor på mitt på slätten i backen och tar sig inte upp trots att alla försöker hjälpa till och säger "detta var ju inte alls pinsamt" när en massa norrmän åker förbi, eller vem ramlar i liften trots sin kunskap på slalom åkning, vem blir nästan ihjäl skrämd, eller vilka glömmer att ta med bröd, ketchup och senap till lunchen när vi ska äta varmkorv med bröd i backen,eller vilka brister ut i skrik under kortspelens gång?!

 

Kan nog bara vara vi som var med och upplevde detta med ett leende på läpparna...

 

Här kommer några bilder från resan.

     

  

  

 

I väntan på bussen från Umeå.

  

     Vår lilla stuga.

  

Anton lagar mat under första kvällen.

    

 

Kylskåpet som är jätte nyttigt!

   

  

  

   

  

  

  

    

  Lunch, gapa stort-eller hur Anton?    

Alla samlade utom fotografen. Solen i ögonen kanske?

   

Marie fotar utsikten.        


  

  

  

Någon föll i backen, ett hopp kanske? Lägger ut film senare   

 

Killarna pratar om hindret som de ska över...

  

Bild från centrum sidan.

  

En trött och sliten Johan efter två dagars slalom åkning...

Men han var inte ensam om det.  

Förberedelser inför tacco middagen.

      Utsikt från matbordet.

  

Kortspel pågår!

  

Mera kortspel, dåliga kort kanske förklarar minerna?   

  

Några var lite små trötta på vägen hem, medans andra och även några av dessa sovande människor babblade på resten av resan efter att ögonen fått vila sig några minuter.


Foto/Jenny Jonsson


Kommer att lägga ut några av helgens citat som dokumenterades och filmer på de snygga hoppen några av oss lyckades göra...eller inte. Men mera ögongodis kommer, det lovar jag efter önskningarna.


Tack för en super trevlig och rolig helg!

Denna kommer inte att glömmas, roligt att fler kunde följa med oss trots skola och inte bara vi fyra som var från början, alla bidrar med sin del till denna resa!

Kram på er.












Av Jenny Jonsson - 25 februari 2010 07:02

 

 

Nu åker vi snart in till stan för att ta bussen till Hemavan, ses om 4 dagar  .


(-Man kan ju börja undra?!)


Kram



Av Jenny Jonsson - 22 februari 2010 21:21

Lite sommarbilder som kan pigga upp under denna dag som har bestått av städ och mer planering inför helgen :D



  

  

Foto/Jenny Jonsson


Vad sägs, är det inte dags för lite värme nu, när vi är mitt uppe i den kallaste vintern på 44 år!?












Av Jenny Jonsson - 21 februari 2010 14:25

Hejsan här kommer lite bilder från helgen!

             



  

  

  

                      


    

Saga fryser och tror att den kvarglömda tidningen från grillningen

kan vara ett bättre underlag än den kalla snön...

  

   

Fönstret från altanen vid solnedgången...

   

Foto/Jenny Jonsson

 

Helgen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig,  fredagen började som planerat med ett besök i stan och några ärenden blev klara, hundarna fick hälsa på mormor och morfar under tiden eftersom vi skulle vidare till stugan senare på kvällen, då det blev alldelens för kallt för dem att sitta i bilen. Biljetterna blev fixade inför veckans fjälltur så nu är det bara att packa och ge sig av.

Under kvällen blev dock Oliver dålig och vi fick åka in till Vännäs för ett besök hos veterinären. Aldrig roligt när de blir dåliga så snabbt och med tanke på var vi befann oss så var det lika bra att åka in på kvällen istället för om man är tvungen att åka in mitt i natten. Den natten blev lång då vi var åter i stugan vid 01 men han mådde fortfarande dåligt så det blev tidig morgon innan han mådde bättre och kunde finna sig till ro. Under gårdagen var det en sliten och fortfarand lite illamående Oliver som tog dagen som den kom, med mycket sömn med andra ord. Familjen tog sig ut och jag och Nicke for en tur med skotrarna. Minus 20 grader och vår familj sitter nere på isen och grillar! Kan säga att vi var ganska ensamma ute men med rätt kläder fungerar det. Saga tyckte det var lite för kallt men med hennes personlighet så är hon ju hellre ute än inne hur kallt det än verkar vara så vi fick tillslut ta in henne, men hon testade att bädda in sig hos alla som satt vid elden först och sedan i tidningarna på backen, (bilden). Ställde in gårdagens planer, kändes betydligt viktigare att ha lite koll på Oliver och med tanke på att vi var vakna så pass länge kvällen innan skulle det  vara rejält tröttsamt att gå ut. I dag var det fina vädret borta, mer storm än "bara" kallt.

Nu är vi hemma i Sävar och hundarna passar på att vila lite till medans jag sitter här.  Hoppas att alla har haft en kanon helg!  Kramar!

Av Jenny Jonsson - 15 februari 2010 16:59

Vad ska man kalla alla sina inlägg egentligen? Idé brist till 1000 varje gång,  livet som bloggerska är nog inget för mig, men vad gör det!   


Roligt att folk kollar in denna lilla blogg, lika roligt varje gång man kollar över statistiken. Tänkte att nu har det mesta handlat om jobb, så nu till roligheterna!  Trevlig kväll i fredags med kina mat och ett glatt gäng människor på Eastern palace, (stavas? ), god mat, skratt och en massa prat med inlägg av lite glömska, du vet vem du är   , lika roligt varje gång att påpeka det  .  Kvällen fortsatte med film, Sherlock Holmes, filmen var i allmänhet bra, lite små rolig men mina förväntningar på filmen var högre än vad de i själva verket var. Den blev lite småseg med tanke på dess längd och händelseförloppet, men den är ändå endligt mig värd att se, men kanske inte på bio? En bra film hemma i tv soffan duger den bättre som.


OST - Sherlock Holmes (music by Hans Zimmer) [2010]

Bild; imdb.com

Helgen erbjöd även ett kanon väder! Härligt värre med solsken och värme.

Det blev en riktig skotertur med Nicke. På varsin skoter begav vi oss ut in i skog och ut på hav för att köra en bra bit. Kanon före! Finns inget bättre på en fin vinterdag!   


I dag har det varit lite planering angående resan nästa vecka men det går lite halv segt med att få tag i boendet, hur många gånger ska man måsta ringa en person egentligen? Inom Sveriges gränser ska vi i alla fall stanna och det blir en liten tripp innan alla börjar att jobba på allvar, ser fram emot en fyra dagars helg med er, ska bli riktigt roligt  .  I övrigt har dagen erbjudit lite shopping med mamma, inte på stan men runt om i Umeå. Åkte till Elgiganten för att lämna tillbaka mitt stativ som jag tidigare köpt, hittade nämligen ett bättre för samma pris på en annan affär och tog det i stället. Elgiganten tog 499:- för det som jag bytte till på den andra affären, helt galet!

Ett besök på Expo bidrog till lite nya glas och tillbehör till köket  och vi slutade stadsbesöket hos mormor och morfar.


I morrn blir det stan med Malin och Jenny. Ska bli riktigt roligt att träffas igen! Såg din komentar Malin och självklart måste vi det, nu har vi vatten där igen så nu är det bara att boka in ett besök där!   


 

Ha en bra kväll!





Av Jenny Jonsson - 14 februari 2010 20:03

 

Glad alla hjärtans dag på er alla!

 

 

 

 

 

Av Jenny Jonsson - 14 februari 2010 19:30

Nu kommer den utlovade uppdateringen, borde antagligen skärpa mig, det är ju några i alf som vill följa bloggen   


Okej till att börja med, jag sökte aldrig jobbet i Norge, varför? Fick ett annat och norska är inte riktigt mitt språk, haha men vilket är det kan man ju då fråga sig. I alla fall så kommer jag att jobba på Forslundagymnasiet här i Umeå med djur och elever, min roll är djurvårdare. Det var till detta jobb som jag var på intervju på. Av två intervjuer var jag den ena och jag fick jobbet, av alla 240 sökande var det vi två de som fick komma.Känns lite konstigt när man nu kommer att vara arbetskamrater med sina tidigare lärare men vad gör det.

Har i alla fall en 100% tjänst i 6 månader frammåt och sedan chans till förlängning, börjar den första mars.


Mina andra planer då? Har absolut inte släppt någon av dem, vissa är nu bara lite framskjutna, jobbar gärna extra i alla fall där jag har anmält mig till det bara så att ni vet! Kommer inte arbeta alla dar i veckan där, då jag kommer att helgtjänst göra varannan helg så då finns det lite tid över till annat  


Eget företagande, inte heller borta, funderar verkligen på det nu när vi, ni vet vilka ni är ,började forska lite på det, blir man självklart bara mer taggad framtiden ligger ju framför en! Resa? Absolut! ska bara se mitt schema först och fundera på hösten  och se lite vilka som är på , har ju hört lite från olika håll. Plugga ?Ja kanske men vad vill jag då, djursjukvård, ekonomi , foto eller något helt annat ? Det lämmnar jag nu lite åt sidan , självklart ska jag söka men har inte riktigt hittat min perfekta utbildning och med ett företag krävs det ju lite mer.  Nu kanske folk som läser detta tänker , hur ska detta gå ,allt flyter ju samman...lugn bara man behöver inte bestämma sig på en dag!

Som många redan vet, så är ju mitt kommande jobb ett jobb för mig, som leder till förmåner för hösten och nya planer, det är begränsat på en tid på 6 månader och ev förlängnig. Min roll som djurvårdare är något som jag vill utveckla eller helt byta kurs på, något helt annat..riktigt hur och vad vet jag inte men jag vill inte riktigt stå still, vilket jobbet på skolan nästan kommer att göra, där händer det inte så mycket , det mesta går på rutin så därför tar jag det för att det är ett jobb i dagsläget och jag har vad som krävs för det. Tillskillnad från jobbet i Vännäs, där man fick se och lära sig nya saker varje dag! Två helt olika roller, men med tiden blir man ju "erfaren" av det jobb man har och lärd, då är frågan var utvecklas man mest? Kanske inte riktigt på skolan där man har arbetat mer eller mindre under hela sin utbildning och vet vad som väntar, säger inte att jag inte tror det blir roligt men jag vill utveckla mig som person och göra det jag verkligenvill och trivs med.



Nog om mina planer, tror inte jag är den enda som är lite smått förvirrad!


Det gick i alla fall bra att vara handledare i onsdags då jag  hoppade in för Ullis på skolan. Lite små segt för vissa andra inte...men det var ju första gången jag hade nästan hela ansvaret för dem och det var andra dagen jag hoppade in där, de hade praktik dag 3 så ja vilken gämförelse, de hade jobbat där 1 dag  mer än mig och jag var handledaren.


Trevlig fortsättning på kvällen!


Av Jenny Jonsson - 13 februari 2010 14:14

sNART kOmmER en UppDATERinG ...LoVAR!

Jenny Jonsson


Photo by Jenny, en blogg om foto och lite av det mesta.
Här kan du följa galenskaperna hos mig tillsammans med mina två hundar, vänner och familj.

Följ med på bloggen och kommentera gärna.

News

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Arkiv

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards